söndag 6 mars 2011

Farfar - familjens superpysslare

Det finns och har funnits många kreativa "pysslare" i min familj. Min farfar Palle var en av dem. Han måste ha spenderat tusentals timmar nere i källaren i Blekinge, där han gjorde hundratals miniatyrlastbilar som denna. Lastbilarna var exakta kopior av bl.a.de lastbilar som familjen hade för att köra ut grönsaker från sina odlingar, och senare blev det kopior av min pappas lastbilar. Varje plåtbit böjdes till för hand och trädelarna sågades och slipades. Alla detaljer gjordes för hand, förutom däcken som jag tror att han köpte. Oj vad jag saknar att tillsammans med dig gå ner till din skrubb i pannrummet för att titta på dina senaste verk och prata om livet farfar! /Emme

My grandfather - the maker of hundreds of miniature trucks! /Emme

2 kommentarer:

  1. Wow, så imponerande!! Den ser ju verkligen verklighetstrogen ut. Har ni kvar alla hans verk?

    SvaraRadera
  2. Javisst är de fina! Samlingen är tyvärr inte intakt längre, men å andra sidan så har barn och barnbarn fått sin beskärda del. Ha en skön kväll! /Emme

    SvaraRadera