måndag 2 augusti 2010

Mannen på taket


Här har sommarens flesta dagar utspelats - på Zeniths koloniområde i Malmö. För min man Anders del har de spenderats på taket. De senaste 3-4 året har det forsat in regn genom alla hål och sprickor i den gamla pappen. Efter omfattande murarbete, utbyte av bjälkar och trä, bortslitning av ett otal lager gammal takpapp har vi nu äntligen kunnat ta bort alla presenningar som hängt över taket den senaste tiden (när de inte slitits bort av vinden och seglat iväg över Malmö). Själv har jag renoverat fönster och ytterdörr. Är mycket nöjd med att den kockumsgröna färgen jag valde visade sig vara originalfärg under alla lager fönsterfärg. Med tanke på alla gånger vi tänkt spränga/sälja/förtränga kolonistugan, p.g.a. det dåliga skicket och brist på tid/pengar för att renovera, så känns det rätt så gott! /Emme

2 kommentarer:

  1. Vilken söt kolonistuga! Och den gröna färgen var verkligen snygg, kul att det visade sig vara originalfärgen.

    SvaraRadera
  2. Tack Petra! Ja, tydligen var det så att många av stugorna var vita eller gråa med Kockumsgröna detaljer. Sen blev det trend i att måla allt rött och vitt och så har det varit så sedan dess. Fast den första gröna nyansen jag testade på ett fönster blev piggelin-grön, så det var egentligen först vid andra försöket som jag träffade rätt... ;) /Emme

    SvaraRadera