fredag 12 mars 2010

Tredje barnet


När vi lekte med "klossarna" förra gången, Irma och jag, upptäckte jag att hon inte vet vilken färg som är vilken. Funderade ett slag på om hon kunde vara färgblind eller är det jag som glömt vad en snart 3-åring kan eller har hon inte kommit dit än. Jag vill minnas att Vera och Timo hade koll i den åldern. Men javisst, barn är olika, precis som vi vuxna. Vissa är bra på något, andra är bra på annat. Och dessutom har vi aldrig "tränat" Irma. Hon får lära i sin egen takt. Det måste vara skönt att få bli lämnad lite i fred, att få kunna när man kan. Det borde alla barn få lov till. Även första barnet. /Kicki

1 kommentar:

  1. Härligt att du skriver detta, min Otto nr 5 är helt ointresserad av att lära sig saker som han inte har nytta av eller rättare sagt tycker sig ha nytta av. Vi har tex tjatat om veckodagarna här hemma för vi anser att det kan vara bra att kunna när man är 6 år men inte...den smarte lille killen svarar när vi säger att vi tycker han ska kunna dom -varför det? - om jag vill veta vilken dag det är, frågar jag någon av dom andra (dvs hans äldre syskon) suck vad säger man......sen har jag min lilla skånska systerdotter som kan alla färger och kan räkna till 20 och hon fyllde 2 i november!! Ungar är härligt egna idivider.♥

    SvaraRadera