lördag 2 oktober 2010

Rosa fluff = dåligt?


4-åriga dottern är väldigt förtjust i rosa. Helst vill hon se ut som en sagoprinsessa hela tiden. Är detta ett problem? Borde hon egentligen helst gilla brunt och leka med små monsterfigurer? Tydligen enligt många föräldrar i min generation ("medvetna" 35+-are). Är inte detta egentligen ytterligare ett sätt att underminera och förlöjliga det som anses kvinnligt? Ett effektivt sätt att lära flickorna att de är "dåliga" om de gillar rosa fluff? Trodde vi hade kommit längre i vårt genustänk... /Emme

Is pink bad? Should girls prefer to play with boyish toys? Apparently according to many "enlightened" parents around me. Stupid, according to me. /Emme

3 kommentarer:

  1. Det säger sig självt att du har rätt. Det är så tröttsamt med alla svettiga medelklass föräldrar som tror att de gör skillnad i samhället genom att se ner på sina döttrars rosa fluff. Heja flickor! hälsar en mamma till en fluffigt rosa 4-åring

    SvaraRadera
  2. Håller helt med dig. Jag har också en fyraåring som älskar rosa, glitter och lila. Tjejer har tur tycker jag för vem blir inte glad av färg och glitter. Min sjuåriga pojke har mycket mindre att välja bland då det är mest mörka färger och ganska trist på killavdelningarna Dessutom tror jag att det som gör skillnad är vad mamma och pappa gör tex. att pappa också stryker, städar och lagar mat. Jag borde kanske bli bättre på att klippa gräs, byta däck och städa bilen för min dotters skull;0) Barn gör som vi gör och inte som vi säger, vilket man skulle önska ibland;0).

    SvaraRadera
  3. Hej!

    Tror inte alls att man skall nedvärdera det rosa och glittriga. Treåringen här hemma skulle helst gå i tyll dygnet runt. Däremot tror jag att det är viktigt att visa alternativ! Att flickor inte BARA har rosa och lila och glitter, Hello Kitty och Barbie. Och att pojkar inte BARA har Spiderman, blått och svart. Dessutom är det viktigt att vuxna i omgivningen lär sig att man som flicka inte behöver vara söt och gullig hela tiden, och att man som pojke inte behöver vara tuff och häftig! Bemötandet måste förändras! När vår flicka har rosa och klänning får hon hela tiden höra att hon är "såååååå söt" men när hon har poliströja sägs ingenting! Hon är lika söt i poliströja hävdar jag! :) Men mer rosa åt folket! Både åt flickor och pojkar såklart!

    SvaraRadera